Kesimpulan-Cinta Bersyarat


Ada kawan aku bagitau cerita ni tadi... Dan seperti biasa, aku tokok tambah elemen dramatik supaya sedap dibaca.

Ada sokrang suami. Dia ni kaya dan hensem. Isterinye pula tidak la burok, malahan cantik adanya. Elok rupa, dan tutur kata.

Satu hari yg hening, si suami bekata kepada isterinya...

"Abang nak kawin lain."
Isteri sedih tidak terhingga. Menangis teresak2 adanya.

"Kenapa bang.. apa yang kurang pada saya? Tak cantik kah saya ni?"
Suami mengeluh...

"Bukan tak cantik, tapi... kita ni dah setahun kahwin. Saya sunyi. Nak anak2."

Isteri pelik seketika.
"Bukan ke dulu abang yang nak kita tunggu. Dah dua tiga tahun kawin baru nak anak?"

Suami menjawab
"Itu dulu... sekarang saya sunyi... Okey, kalau awak taknak saya kawin lain, awak kena beranak utk saya."

Maka si isteri akur, lalu berusaha dan bersusah payah mengandungkan bayi selama sembilan bulan. Alhamdulillah... rumahtangga aman kembali.

Tapi setelah anak berusia beberapa tahun, si suami mengeluarkan perkataan yang sama kembali.

"Saya nak kawin lain."

Sekali lagi si isteri tersentak.

"Kenapa bang? Bukan ke saya dah bagi anak untuk abang? Apa lagi kurangnye saya?"

Suami mengeluh. Pandang isteri ke atas, ke bawah.

"Tak la.. dulu sebelum beranak, awak ni cantik aje. Lepas beranak, badan menggelebeh, perut pun dah nampak, dagu pun dah dua..."

Isteri pun hairan, padahal takde la teruk sangat berat badannya naik selepas beranak. Dia yg semakin sedih tak mampu menahan dan terus menangis.

Suami rasa cam serba salah. Setelah berfikir2 memandang siling.... dia berkata.
"Baik. Kalau awak taknak saya kawin lain. Awak kuruskan badan. Dapatkan balik bentuk badan macam sebelum kita kawin dulu..."

Si isteri ni pun, akibat sayang dan patuh pada suami, di turuti jua permintaan itu. Turun naik gym lah dia. Bersenam yoga, jaga pemakanan, London weight management, marie france.. apa je yg tak dicuba... sehingga akhirnya dia berjaya menguruskan badan, malahan lebih lazat daripada sebelumnye.


Dan apabila dirasakan rumahtangganya berjaya dikawal... suami berkata lagi... ayatnye kali ini...

"Saya dah kawin lain..."


*silence*


... dan kesimpulannya... cinta bersyarat memang tak akan kekal lama. Lebih baik blah je. Sebab apa jua yg kita buat utk puaskan hati dia... memang dia tak akan puas hati...

0 comments:

Post a Comment